20 січня з робочим візитом на Житомирщині перебували в.о. Міністра охорони здоров’я України Уляна Супрун та заступник Міністра Павло Ковтонюк.

2017_01_23_01

Разом із заступником голови облдержадміністрації  Ярославом Лагутою Павло Ковтонюк зустрівся з головними лікарями та представниками управлінь охорони здоров’я.

Головним питанням на сьогодні є реформування медицини, зокрема, створення госпітальних округів, введення страхової медицини та впровадження системи сімейних лікарів.

За словами Уляни Супрун, 2017 рік є роком первинної ланки, будується фундамент медицини. «Наша команда працює 24 години 7 днів на тиждень. Тому що пацієнт може захворіти у будь-який час. Сьогодні у нас цим пацієнтом є система охорони здоров’я», – зазначила в.о. Міністра.

2017_01_23_02

Зміни, які відбуваються в охороні здоров’я, направлені насамперед на комфорт людей.

«Для чого ми створюємо госпітальні округи? Не для того, щоб щось закривати і скорочувати. Просто людина має знати, що якщо з нею станеться щось серйозне, то вона максимум за годину може потрапити до кваліфікованого лікаря», – розповів Павло Ковтонюк.

Звертаючись до представників сфери охорони здоров’я, заступник Міністра наголосив, що зараз час, коли можна будувати потужну систему медицини на місцях. Люди самі будуть вирішувати, до якого лікаря їм іти. І, звісно ж, обиратимуться кваліфіковані лікарі та комфортні медичні заклади.

2017_01_23_03

Павло Ковтонюк ознайомився з роботою першої в Житомирі  амбулаторії загальної практики сімейної медицини. За словами заступника міського голови Матвія Хренова, в роботі амбулаторії значна увага приділятиметься профілактичним заходам, спрямованим на зниження захворюваності серед населення та виявлення захворювань на ранніх стадіях (перш за все онкологічних захворювань, хвороб серцево-судинної системи, туберкульозу).

«Через двадцять днів буде відкриватися друга амбулараторія, яка булу профінансована з місцевого бюджету. Зараз там завершуються будівельні роботи. Це у районі Богунії, вулиця Героїв Десантників. В принципі, там не було належної доступності до поліклінік, люди вимушені були їздити на Лесі Українки в поліклініку. У цій амбулаторії будуть обслуговуватись як дорослі, так і діти», – зазначив Сергій Сухомлин.

2017_01_23_04

Уляна Супрун та Павло Ковтонюк  взяли участь у презентації сучасної системи електронної реєстрації, яка відбулась у поліклініці № 2 КУ «Центральна міська лікарня №1 м. Житомира». У заході також взяли участь Житомирський міський голова Сергій Сухомлин, його заступник Матвій Хренов, представники виконавчих органів міської ради та керівники закладів охорони здоров’я міста.

«Житомир є передовим містом із реформи системи охорони здоров’я. Адже саме те, що відбувається у вашому місті є тим, що ми плануємо впровадити у всій Україні. Ми хочемо, щоб первинна ланка була сильною. Дуже важливо, щоб електронна система охорони здоров’я діяла і на рівні пацієнтів, і на рівні взаємодії всіх амбулаторій, лабораторій та інших медичних закладів. Всі ті зміни, які відбуваються у вас мають стати прикладом для інших міст», – наголосила в.о. Міністра охорони здоров’я України Уляна Супрун.

2017_01_23_05

Впродовж року міська влада планує комп’ютеризувати медичну мережу міста. У липні 2016 року було закуплено 37 комп’ютерів та сервер. Упродовж вересня змонтовано комп’ютерну локальну мережу, в листопаді 2016 року було підписано договір на постачання та впровадження програмного забезпечення «Доктор Елекс» у кількості 17 примірників (робочих місць), що встановлені в реєстратурі, лабораторії, рентгенологічному відділенні та кабінетах сімейних лікарів поліклініки № 2.

«Медична електронна система – це, в першу чергу, зручно для лікаря та пацієнта. У минулому році досить серйозна увага була приділена від влади приймальним відділенням наших лікарень. Зараз, із впровадженням електронної медичної картки, пацієнт, який потрапляє у приймальне відділення, зможе максимально швидко отримати діагноз. Це ефективна система, яка допоможе надавати медичні послуги максимально зручно для пацієнтів та лікарів. Саме від запиту пацієнта будується вся політика з питань охорони здоров’я у місті Житомир», – зауважив міський голова Сергій Сухомлин.

2017_01_23_06

Медична електронна система дозволить пацієнту мати доступ до свої медичної карти у медустановах міста.

Мета програми – створення єдиного медичного простору, автоматизація всіх ключових позицій роботи медичного закладу: реєстратури, лікарів, лабораторії, діагностики, звітів, управління тощо.

Програма «Поліклініка» розділена на ІІІ етапи, під час яких автоматизовано реєстратуру, внесено інформацію про персонал медичного закладу, первинну інформацію про пацієнтів, web-доступ до електронної черги пацієнтів, створено можливість запису на прийом до лікаря через Інтернет.

На заміну старої комп’ютерної техніки (існуюча – 2000, 2001 років випуску), придбання серверу, а також на створення сучасної комп’ютерної локальної мережі в 2016 році із міського бюджету було виділено кошти на загальну суму 677,52 тис. грн.

2017_01_23_07

У 2017 році на впровадження програми планується витратити 2,5 млн грн.

«У кожного лікаря є свій список пацієнтів і за кожного пацієнта держава буде платити. Не просто на лікарню дасть якусь суму грошей, з якої тут по тарифній сітці дадуть лікарю зарплату, а в залежності від кількості людей, які самостійно та добровільно цього лікаря обирають. Лікар, у якого є пацієнти, зможе дуже нормально заробляти. У кого пацієнтів немає – мусить думати, що робити, щоб вони у нього були. У цьому і полягає принципова суть реформи», – говорить заступник Міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк.

«Ми б хотіли, щоб Житомир був прикладом для усієї України, як можемо впроваджувати реформи, вони будуть доступні і допомагати пацієнтам. Пацієнт має бути у центрі уваги і для лікарів, врешті, мають бути такі умови праці, щоб вони працювали вільно, надавати послуги. І ці зміни, які зараз відбуваються у вас, вони саме ті зміни, які будуть покращувати систему охорони здоров’я», – зазначила в.о. Міністра охорони здоров’я.

Цього ж дня Уляна Супрун та Павло Ковтонюк провели прес-конференцію для регіональних мас-медіа, яка відбулася в обласній клінічній лікарні ім. О.Ф.Гербачевського. У заході взяли участь заступник голови облдержадміністрації Ярослав Лагута та начальник управління охорони здоров’я облдержадміністрації Олександр Торбас.

2017_01_23_08

За словами Уляни Супрун, приписна кампанія з сімейним лікарем розпочнеться навесні 2017 року. Кожна область отримає свій час початку укладання договорів з лікарями залежно від готовності. В середньому навантаження на сімейного лікаря становитиме 2 тис. пацієнтів. Наступним кроком після приписної кампанії стане придбання ліків за рецептами та відшкодування державою вартості ліків. Міністр наголосила, що  2017 рік – це рік реформи первинної ланки медицини, 2018 рік – вторинної ланки, а 2019 – третинної.

«Саме в Житомирі вже відбувається та реформа системи охорони здоров’я ще до того, як вона почалася офіційно в Україні після прийняття концепції щодо зміни фінансування реформи охорони здоров’я, громадського здоров’я, реформування системи на первинній ланці. У Житомирі вже відкриваються амбулаторії, де працюють сімейні лікарі, педіатри разом, де є доступність до пацієнтів, щоб вони могли на первинній ланці мати ті послуги, які їм потрібні, та можливість обрати свого лікаря», – сказала Уляна Супрун.

За словами в.о. Міністра, Житомир є одним із найбільш підготовлених міст до впровадження реформи. Житомирщина одна із 12 областей, які подали проекти госпітальних округів, що відповідають методиці їх формування.

«Госпітальні округи – це побудова мережі стаціонарів по всій області, з урахуванням двох важливих критеріїв: достатня навантаженість на лікаря та обладнання та доїзд. За одну годину людина повинна доїхати до місця, де їй нададуть лікування у випадку ДТП, інфакту, інсульту», – розповів заступник Міністра охорони здоров’я України Павло Ковтонюк.

2017_01_23_09

Згідно з нормативними документами, до складу госпітального округу повинно входити не менше однієї багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування першого та (або) другого рівня та інші заклади охорони здоров’я. Багатопрофільна лікарня першого рівня має обслуговувати не менше 120 тис. осіб, другого рівня – не менше 200 тис. осіб.

Після прес-конференції, Уляна Супрун та Павло Ковтонюк зустрілися з житомирськими лікарями. Близько 300 лікарів (переважна більшість лікарі загальної практики-сімейної медицини) з усієї області зібралися  в актовому залі обласної клінічної лікарні ім. О.Ф.Гербачевського для того, щоб поспілкуватися з першими особами галузевого Міністерства.

Уляна Супрун та Павло Ковтонюк презентували програму реформування галузі, вели жвавий діалог з аудиторією та відповідали на велику кількість запитань, зокрема, щодо впровадження сімейної медицини. Уляна Супрун наголосила, що кожний пацієнт, кожний громадянин повинен знати свого сімейного лікаря і укласти з ним угоду.

На тверде переконання в.о. Міністра, велику роль в успішному перебігу реформи первинної ланки відіграють комунікації медиків з громадськістю та ЗМІ. З цією метою МОЗ України проаналізувало та оприлюднило відповіді на най поширені запитання, що надійшли на його адресу.

2017_01_23_010

1. Як обрати свого лікаря?

Основний принцип вибору лікаря: вільне рішення людини. Залежно від того, наскільки вона задоволена послугами цього лікаря (якістю, знаннями, уважністю, ввічливістю тощо), а також наскільки зручно користуватися саме цією медичною практикою (розташування, доступність, комфорт). Кожен має вибрати того лікаря, якому зможе довіряти.

Не соромтеся запитувати потенційного лікаря про його освіту, досвід та інші професійні ознаки, які Вас цікавлять.

На перших етапах реформи громадяни при виборі сімейного лікаря будуть спиратись здебільшого на власний досвід, особисті враження та рекомендації знайомих. Однак із часом з’являтиметься все більше об’єктивної інформації для вибору або зміни сімейного лікаря. В електронній системі E-Health зберуть чимало даних про лікарів (освіта, досвід) та їх діяльність (наприклад, середня тривалість консультацій, частота відмов від цього лікаря серед пацієнтів, охоплення приписаного населення профілактичними процедурами, перевищення середніх показників призначення антибіотиків тощо). На основі цих об’єктивних параметрів згодом з’являться рейтинги лікарів та медичних практик, на які зможуть орієнтуватись пацієнти у своєму виборі.

Важливий фактор у рішенні про вибір лікаря – розуміння, що це рішення можна буде змінити в майбутньому.

2017_01_23_011

Навіть якщо ви відчуваєте, що інформації недостатньо, все одно варто обов’язково вибрати свого лікаря якомога швидше (і змінити його, якщо співпраця не складеться). По-перше, тому що лікарі матимуть обмежену квоту на обслуговування певної кількості пацієнтів, і варто не «спізнитися» втрапити до хорошого фахівця. По-друге, навіть якщо зараз ви не відчуваєте проблем зі здоров’ям, пам’ятайте, що в обов’язки сімейного лікаря входитиме набір профілактичних процедур і обстежень, які важливі для вашого здоров’я.

2. Коли почнеться приписна кампанія з сімейним лікарем? Скільки часу вона триватиме?

Можливість почати приписну кампанію регіони отримають навесні, виконавши перед цим кілька обов’язкових підготовчих кроків. Залежно від готовності областей, визначать і час початку приписної кампанії. Від того моменту кампанія триватиме постійно, але бажано зробити свій вибір протягом весни, щоб ваше рішення вплинуло на обсяг фінансування відповідного лікаря уже влітку.

2017_01_23_012

3. Договір буде у паперовому вигляді чи електронному? Який юридичний статус цього договору?

Пацієнт і лікар підписуватимуть декларацію про вибір лікаря пацієнтом – це буде швидкий і зручний для пацієнта процес. У документі будуть вказані реквізити сторін: основні дані про пацієнта (ім’я, прізвище, дата народження, контактні дані, номер паспорту), про лікаря (ім’я, прізвище, інформація про освіту і кваліфікацію, контактні дані тощо), а також про заклад, де працює лікар, чи лікар з приватною практикою (код, інформація про ліцензію тощо).

При підписанні декларації кожен пацієнт зможе отримати копію Порядку надання первинної медичної допомоги, затвердженого МОЗ. Цей Порядок чітко описуватиме, на яку гарантовану первинну медичну допомогу зможе розраховувати пацієнт і якими є обов’язки сімейного лікаря.

Усю інформацію щодо декларації внесуть до електронної системи, але свій примірник пацієнт (за бажання) може отримати в паперовому вигляді.

- Під час реформи первинної медичної допомоги уже цього року планують скасувати велику кількість паперової статистичної звітності (частину даних вноситимуть електронно, а деякі мають скасувати взагалі, оскільки їх майже не використовують на практиці і це лише забирає час на заповнення різних форм). Відповідно, внаслідок реформи кількість друкованих бланків та витраченого паперу значно скоротиться.

- Декларація про вибір лікаря пацієнтом буде підставою для отримання лікарем коштів за обслуговування пацієнта (у разі дотримання лікарем встановленого Порядку надання первинної медичної допомоги).

4. Де можна ознайомитися з договором? Що в ньому буде?

Наразі уже розробили як проект Декларації про вибір лікаря пацієнтом, так і проект Порядку надання первинної медичної допомоги. Ці документи винесуть на обговорення з широкою професійною спільнотою та місцевими органами влади у лютому. Відразу після затвердження цих документів, їх оприлюднять на сайті міністерства та місцевих державних адміністрацій, а також активно поширюватимуть серед громадськості.

Порядок надання медичної допомоги визначатиме обов’язки лікаря і те, яку саме первинну медичну допомогу гарантовано нададуть пацієнту і оплатять із бюджету.

Передусім визначать принципи надання первинної медичної допомоги. Наприклад, що цю допомогу надають усім громадянам, незалежно від їх соціального статусу, доходу, національності і віросповідання. Також що допомога повинна забезпечувати персональний підхід до кожного пацієнта і адаптуватися до індивідуальних потреб. Що лікар має гарантувати повну конфіденційність даних про здоров’я пацієнтів. А також діяти виключно на основі доказової медицини: тобто, використовувати лише ті методи лікування та діагностики, ефективність яких довели в наукових клінічних дослідженнях.

Порядок надання первинної допомоги також міститиме перелік функцій, виконання яких має гарантовано забезпечити лікар. Цей перелік визначить, які конкретні види допомоги лікар має надати у разі потреби і на що може розраховувати пацієнт. Наприклад, цей перелік включатиме обов’язкове надання допомоги хворим з гострими захворюваннями, травмами, отруєннями, надання першої медичної допомоги, надання (у разі медичної потреби) допомоги вдома, проведення щеплень тощо. Крім того, до нього увійде проведення простих аналізів із використанням швидких тестів, збір біологічного матеріалу для виконання складніших лабораторних досліджень.

5. Як буде приходити на виклик лікар, якщо він працює в іншому районі міста?

Порядок надання медичної допомоги та відповідні протоколи встановлюватимуть перелік показань, коли лікар зобов’язаний надати допомогу з виїздом до пацієнта. В усіх інших випадках лікар сам визначатиме доцільність відвідування ним чи медсестрою хворого.

Якщо пацієнт розраховує на добровільну додаткову увагу лікаря і не отримує її через те, що живе в іншому районі, він може змінити лікаря або відвідувати його, використовуючи особистий транспорт.

6. Хто обслуговуватиме пацієнтів, якщо лікар захворів або у відпустці?

Однією з вимог до надавача медичних послуг є гарантоване забезпечення пацієнта іншим лікарем (тимчасово), якщо обраний постійний лікар хворіє, перебуває у відпустці або відсутній з інших причин. Як правило, лікарі домовляються між собою щодо заміщення свого колеги.

7. Як поміняти лікаря в сільській місцевості, якщо там немає вибору?

У селі медична допомога має свою специфіку (демографічну, географічну, кадрову). Однак у громад з початком медичної реформи є унікальна можливість суттєво покращити первинну допомогу:

Громади зможуть залучати перспективних сімейних лікарів, створюючи для них гарні умови життя і праці. Нещодавнє опитування МОЗ засвідчило, що кваліфіковані сімейні лікарі готові працювати в сільських громадах, якщо на додаток до хорошої зарплати вони матимуть житло з водопостачанням і опаленням, обладнане місце роботи та відшкодування витрат на пальне для службового транспорту. Якщо ж мешканці відчуватимуть, що лікар, який користується наданими благами, не виправдовує їх очікувань, вони можуть вимагати його заміни.

Нова модель фінансування створює стимули для лікарів у сільській місцевості активно обслуговувати якомога більшу кількість пацієнтів, в тому числі із інших громад. Дохід не буде розподілятися на видатки за кошторисом, заклад або лікар з приватною практикою зможуть самі вирішувати, куди витрачати свої кошти.

8. Де обслуговуватимуть людину, якщо вона не підписала договір?

На першому етапі реформи, якщо у людини виникла потреба звернутися до лікаря, а декларацію ще не уклали, не варто хвилюватись: слід звертатись до відповідного закладу і отримати допомогу. Однак підписання декларації не слід відкладати, аби отримати фінансування на медичну допомогу в майбутньому.

Якщо ж людина свідомо відмовляється підписувати декларацію, їй доведеться з власної кишені сплачувати лікування у сімейного лікаря (терапевта, педіатра).

9. Як поміняти лікаря, якщо якість його роботи не задовольняє? І як перенаправлятимуть гроші, якщо за договором він вже отримав фінансування за пацієнта?

Зміна лікаря відбуватиметься автоматично шляхом підписання декларації про вибір іншого лікаря. Факт вибору нового лікаря автоматично анулює декларацію про вибір попереднього. Така процедура буде можливою внаслідок використання електронної системи.

Якщо пацієнт підписує декларацію з іншим лікарем, то відповідні кошти надходитимуть туди, де працює цей новий лікар, починаючи з наступного періоду (кварталу), і більше не перераховуються туди, де пацієнта обслуговували раніше.

10. Чи має право лікар відмовитись підписувати або розірвати договір з пацієнтом?

Лікар не має права відмовитись, якщо кількість його пацієнтів менша за визначену норму. Водночас для нього встановлять верхню межу на кількість людей, яких він може обслуговувати. Відповідно, якщо лікар вичерпав свій ліміт на приписаних пацієнтів, він не зможе підписати декларацію з пацієнтом.

Лікар може залишити практику або втратити можливість обслуговувати своїх пацієнтів з інших об’єктивних причин. У такому випадку його пацієнтам необхідно буде обрати іншого лікаря і підписати з ним нову декларацію про вибір.

11. Хто вноситиме інформацію про пацієнта в електронну картку і скільки на це треба часу?

Процедура внесення інформації про пацієнта в електронну систему буде дуже простою і не потребуватиме багато часу і глибоких технічних знань.

Внесення інформації про пацієнта в електронну систему буде обов’язком медичної практики, в якій працює обраний пацієнтом сімейний лікар (центру ПМД, амбулаторії тощо). Хто саме з працівників буде це робити – внутрішнє рішення цього підприємства.

12. Як оплачуватимуть роботу лікаря, поки він не набрав 2000 пацієнтів?

Під час короткого перехідного періоду всі надавачі первинної медичної допомоги будуть отримувати певний рівень «базового фінансування», незалежно від того, яку кількість пацієнтів вони встигли приписати. Однак рівень цього «базового фінансування» буде меншим, ніж дохід тих, хто активно провів приписну кампанію і вчасно перейшов на страхову модель фінансування первинної допомоги. Разом з тим, існуватиме чітка дата, після якої базове фінансування припинять і весь дохід первинних медичних практик визначатиметься виключно за тарифом на одного приписаного пацієнта.

13. Чи має право лікар обслуговувати більше пацієнтів, ніж встановлює норма?

Загалом лікар не матиме такого права. Адже завелика кількість пацієнтів може призвести до ситуацій, коли у нього не буде достатньо часу і уваги для їх обслуговування. Водночас будуть передбачені окремі випадки і обставини, за яких можливі винятки з цього правила (наприклад, якщо в окремих сільських районах через брак медичних кадрів лікар вимушений обслуговувати кілька сіл).

14. Чи будуть приймати пацієнта на вторинному рівні без направлення, якщо там ще не працює страхова медицина?

Реформу вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги почнуть запроваджувати з 2018 року. Вона відбуватиметься поетапно. До цього часу обслуговування громадян в лікарнях та у лікарів-спеціалістів на амбулаторному рівні здійснюватимуть без змін, на основі чинної моделі. Пацієнтів будуть приймати, як і раніше.

15. Куди скаржитись на лікаря, якщо виник конфлікт? Хто перевірятиме якість його роботи і правильність призначень?

Перевіряти, чи робота лікаря відповідає вимогам Порядку надання первинної медичної допомоги, будуть територіальні органи Національної служби здоров’я (НСЗ). До її створення ці функції виконуватимуть працівники обласних департаментів охорони здоров’я, в чиї обов’язки це введуть, і які матимуть відповідну кваліфікацію і ресурси. Територіальний орган відповідатиме за виконання угод між лікарем і пацієнтом у межах відповідної території.

Пацієнти зможуть надавати скарги в територіальне управління НСЗ, для чого запровадять спеціальні зручні канали (гарячі лінії тощо).

Використання електронної системи обліку медичної інформації зробить процес перевірки діяльності сімейних лікарів значно швидшим і ефективнішим. Працівники НСЗ бачитимуть у режимі реального часу випадки підозрілих відхилень від середнього в показниках роботи сімейних лікарів (наприклад, вищу від середнього по країні частоту призначення антибіотиків або нижчу від середнього по країні частоту здійснення певних лабораторних аналізів). Це дозволить спрямовувати перевірки в найбільш проблемні місця і оперативно вирішувати питання.

16. Яке обладнання буде у сімейного лікаря? Хто його має цим забезпечити?

У сімейного лікаря має бути те обладнання, яке йому необхідно, щоб виконати Порядок надання первинної медичної допомоги. Потрібно усунути зайві вимоги до оснащення і спростити критерії ліцензування медичної практики, водночас забезпечивши спроможність лікарів виконувати свої обов’язки.

Надання первинної медичної допомоги не повинно передбачати використання високоспеціалізованого обладнання. Очікується, що більшість устаткування буде відносно недорогим. Більш спеціалізовані процедури та лабораторні аналізи надаватимуть у спеціалізованих закладах і це оплачуватимуть окремо.

Обладнання, необхідне сімейному лікарю, має забезпечити власник медичної практики, де цей лікар працює (громада, місцева влада) або ж сам лікар, якщо він веде приватну практику. Власник закладу або лікар із приватною практикою можуть використовувати для таких інвестицій різні джерела, в тому числі частину коштів, отриманих у вигляді тарифу за діяльність.

17. Що робити пацієнту, якщо він «вичерпав» ліміт послуг, які включені до гарантованого пакету послуг? (багато аналізів, додаткове УЗД чи кардіограма)

В межах гарантованого пакету первинної медичної допомоги пацієнт отримуватиме все безкоштовно, незалежно від того, скільки відповідних процедур чи аналізів призначив лікар.

1       8. Чи повинен сімейний лікар обслуговувати всю родину? Чи дитина може бути записана окремо до педіатра?

При бажанні кожен член родини може бути записаний до іншого лікаря (в тому числі діти).

19. Якщо людина протягом року живе у різних місцях, зі скількома лікарями можна підписати договір?

Пацієнт може підписати декларацію лише з одним лікарем, але передбачена можливість міняти цей вибір. Разом із тим, часта зміна лікаря – це не лише неефективно, але й знижує якість допомоги: сімейний лікар повинен добре знати людину, історію її здоров’я та лікування.

Екстрену медичну допомогу надаватимуть за місцем перебування пацієнта незалежно від того, де він проживає і де перебуває його сімейний лікар. Якщо людині стає зле під час кількамісячного відрядження чи подорожі, вона зможе викликати швидку там, де стався цей випадок. Якщо ж ситуація не вимагає виклику «швидкої», сімейний лікар зможе надати консультацію у будь-який час телефоном. Ця консультація буде найбільш ефективною, якщо її надаватиме лікар, добре знайомий з історією хвороби людини.          Більшість непередбачуваних ситуацій можна вирішити таким чином без зміни сімейного лікаря.

Представники Міністерства закликали лікарів, ЗМІ, громадськість долучатися до реформування медицини, вказувати на позитивні і негативні моменти реформи, аби разом зробити її досконалою.