Новини

Безболісно провести медичну реформу допоможе «Лікарняна каса»

Оприлюднено

2013Розмови про медичну реформу в Україні не вщухають вже кілька років. Прийняття Верховною Радою України у жовтні нинішнього року кількох законодавчих актів, які  фактично започаткують реформаторські зміни у системі охорони здоров’я України, не зняли  гостроту обговорення важливої для більшості  українців теми.  Обговорення  та дискусії отримали дещо конкретніший вигляд, оскільки певні обриси майбутнього реформування стали зрозумілішими хоча б для фахівців. Аби зясувати певні питання майбутнього реформування  закладів системи охорони здоровя, ми звернулися до виконавчого директора Благодійної організації «Лікарняна каса Житомирської області» Володимира Мишківського.  Адже членами цієї організації наразі є майже 211 тисяч мешканців Житомирщини, що сягає майже 17% населення нашої області. Тим паче, що питання про те, як діятиме «Лікарняна каса Житомирської області» в умовах реформи медичної галузі України, цікавить куди більшу  кількість людей, які уважно стежать за перебігом реформаторських кроків Міністерства охорони здоров’я України.

1.«Лікарняна каса Житомирської області» вже випробувала ряд реформаторських ідей

  • Отже, Володимире Станіславовичу, щонайперше хотілося б почути від Вас про те, як «Лікарняна каса Житомирської області» зустріла законодавчий старт давно очікуваної реформи?
  • Я б одразу додав би – не лише очікуваної, але й назрілої реформи. Щодо відповіді на це запитання, то скажу коротко – ми чекали на реформу нашої галузі. Яким чином буде проходити реформування вітчизняної системи охорони здоров’я , або, іншими словами – яку модель  оберуть наші реформатори та законодавці, ми донедавна не знали, але те що зміни вже давно назріли, погоджуються усі. Власне кажучи, поява «Лікарняної каси Житомирської  області» і була зумовлена необхідністю здійснення певних реформ у вітчизняній медицині,  очевидність яких була зрозумілою вже два десятиліття тому.  Нагадаю, що упродовж 90-х років фінансування галузі помітно скорочувалося. Усі це відчували, але найпершими це відчули працівники медичних закладів, коли не вистачало найнеобхіднішого для допомоги хворим пацієнтам. Тоді й народилася ідея створення благодійної організації, яка мала стати суттєвою підмогою для пацієнта в умовах недостатнього забезпечення медичної галузі з боку держави. А тому старт нинішньої реформи, про який можна вже говорити, як про доконаний факт, ми підтримуємо.
  • Фахівці називають чимало напрямків реформування галузі охорони здоров‘я, які начебто вже розпочнуться з початку 2018-го року, але багато читачів нашої газети із усього масиву інформації про «реформу медицини» запам’ ятали головне гасло реформаторських заходів, яке звучить так: «Гроші ходять за пацієнтом». Оскільки подібне гасло давно сповідується у діяльності «Лікарняної каси Житомирської області», то Вам про це розповісти буде легше..
  • Одразу зауважу, що наша благодійна організація діє лише у межах однієї області України, і поки що її членами є лише 17% населення Житомирщини. Але те гасло, яке найбільшою мірою пояснює логіку розпочатої реформи охорони здоров’я  України,  давно і неухильно сповідується у діяльності «Лікарняної каси Житомирської області». Адже, як тільки член «Лікарняної каси..» потрапляє на прийом до лікаря і той призначає пацієнту певний курс лікування, ЛК відразу розпочинає здійснювати передбачене Положенням забезпечення медикаментами, виробами медичного призначення. І все це – під належним контролем наших представників, які є у кожному регіоні Житомирщини. Щодо задекларованої реформи, то, за задумом її авторів, оплату за лікування пацієнтів медичних закладів здійснюватиме Національна служба здоров’я України, яка зосереджуватиме для цього передбачений Держбюджетом фінансовий ресурс. Тобто, згідно розпочатої реформи, кошти на медичну галузь будуть розподілятися не на лікарні, поліклініки та амбулаторії, а на конкретних пацієнтів. Звідсіля і гасло «Гроші ходять за пацієнтом». Щоправда сам механізм такого «походу» коштів до медичного закладу, який лікував пацієнта поки що невідомий. А щодо алгоритму допомоги  «Лікарняної каси Житомирської області» для своїх членів, то тут можна сказати, що наш  ресурс не «ходить» за пацієнтом, а чекає його у випадку необхідності.
  • Переважна більшість наших співгромадян поки що дуже поверхово сприймають ще одну вимогу реформування роботи закладів системи охорони здоров‘я – про необхідність стандартизації медичних послуг. Наскільки важлива така вимога?
  • Галузь охорони здоров’ я – це регламентована і стандартизована діяльність усіх медичних установ, коли лікар зобов’язаний дотримуватися лікарського формуляру та протоколів лікування, затверджених Міністерством охорони здоров’я України. До речі, стан дотримання протоколів лікування щодо пересічного пацієнта лікарні, поліклініки чи амбулаторії  в Україні досі слабо контрольований. Що це означає на практиці? Перш за все, це призводить до того, що пацієнт, який отримав рецепт від лікаря, змушений витрачати значно більші кошти на ті медичні  препарати, які відсутні у протоколах лікування. «Лікарняна каса Житомирської  області» постійно контролює та наполягає на неухильному виконанні вимог законодавства про дотримання стандартів протоколів лікування.  Хоча, ніде правди діти, і у нас буває, що лікар призначає медичний препарат, який  відсутній у відповідному переліку призначень, які  передбачає протокол лікування. Але у нас це – виключення, бо ми свій контроль щороку лише вдосконалюємо. А керівництво лікувальних закладів на це закриває очі. Пацієнт, між тим, змушений оплачувати  лікарські призначення із власної кишені. І ось тут, увага! Реформа передбачає зміну такої практики. Національна служба здоров’я України, яка по суті виконуватиме роль такого собі страховика, який оплачуватиме лікування пацієнта, буде зацікавлена у раціональному використанні коштів Державного бюджету саме через стандартизацію медичних послуг, яка, у свою чергу,  досягається через дотримання лікарями лікарського формуляру та протоколів лікування. Тобто, лікаря, згідно вимог реформи, буде контролювати той орган, який оплачує лікування пацієнта. Це однозначно позитивна новація.

 

2.Реформи у медицині – перспективи для розвитку «Лікарняної каси..»

  • Володимире Станіславовичу, ось у реформі сказано про Програму медичних гарантій, яка визначатиме щороку чіткий перелік і обсяги медичних послуг і лікарських засобів. А якщо цей перелік збігатиметься із переліком лікувань тих захворювань, лікування яких сьогодні забезпечує «Лікарняна каса Житомирської області»?
  • Якщо у когось виникають побоювання щодо дублювання фінансування, то вони даремні. Підкреслюю: програма медичних гарантій затверджуватиметься Верховною Радою України щороку щодо конкретних медичних послуг та лікарських засобів на наступний рік. «Лікарняна каса..», обов’язково і негайно вивчить гарантований державою «пакет» медичних послуг і засобів та зможе значно розширити свої програми, оплачуючи для своїх членів ті послуги та лікарські засоби, що не підлягають оплаті із державного бюджету. Адже сьогодні усім очевидно, що держава ще тривалий час ( а можливо – й ніколи) не зможе повністю забезпечити безоплатне надання усіх послуг та лікарських засобів для хворих громадян. Ну, а ми виходимо із того, що член «Лікарняної каси Житомирської області» в умовах започаткованих реформою змін, однозначно має бути у кращому положенні ніж той пацієнт, який розраховує лише на допомогу держави.
  • Гаразд, певні перспективи реформи ми з вами з’ясували, але наш читач все ж таки захоче мати конкретну відповідь  щодо того, як працюватиме «Лікарняна каса Житомирської області» із 1 січня 2018 року?
  • Тут особливих питань та новацій поки що немає. Члени «Лікарняної каси Житомирської області» із 1 січня 2018 року й надалі матимуть можливість лікування понад сотні захворювань за амбулаторними рецептами сімейних лікарів, дільничих терапевтів та дільничих педіатрів. На вторинному та третинному рівнях (вузькі спеціалісти та стаціонарне лікування) лікування пацієнта буде покриватися за рахунок держави, а решту – забезпечить «Лікарняна каса..» Звісно, для своїх членів. Щодо величини розміру щомісячного членського внеску, то у першому півріччі 2018 року вона залишається такою, як у 2017-му році – 49 гривень.
  • Усі інші умови та правила роботи «Лікарняної каси Житомирської області залишаються незмінними?
  • Умови та правила вступу і членства у «Лікарняній касі..» залишаються незмінними, проте реформування влади у напрямі її децентралізації потребують вдосконалень у системі договірних взаємовідносин із лікувальними установами та закладами, які сьогодні переходять у підпорядкування новоутворених громад. Ми сьогодні приділяємо значну увагу укладанню угод із громадами, щоб члени «Лікарняної каси Житомирської області» не мали навіть формальних незручностей із лікувальними закладами, які перейшли до відома об’єднаних громад. Упродовж 2017-го року «Лікарняна каса Житомирської області» вже має вдалі приклади налагодження договірних взаємовідносин із керівництвом ряду громад Житомирщини. Упродовж січня – лютого 2018 року ми продовжимо необхідну підготовчу роботу у цьому напрямку, а на березень 2018 року плануємо провести зустріч представників новоутворених громад із виконавчою дирекцією «Лікарняної каси Житомирської області». Переконаний, що у цьому напрямі жодних проблем члени «Лікарняної каси..», які живуть на території новоутворених громад, мати не будуть. Більше того, сподіваємось на те, що керівництво новоутворених громад більш конкретно, дієво та оперативно співпрацюватимуть із нашою організацією. Адже для цього сьогодні є усі підстави.

                                                                                                                                   Розмову записав Віктор Герант

газета “Субота”.