Новини

“Тариф на пологи буде в межах 9000 гривень”: інтерв’ю про медреформу з Олегом Петренком

Оприлюднено

https://ukr.segodnya.ua/ukraine/my-ne-bogataya-strana-chudes-ne-byvaet-intervyu-o-medreforme-s-olegom-petrenko-ch-2-1314144.html

У 2020 році медреформа запрацює на повну. Для цього Верховній Раді потрібно прийняти програму медичних гарантій – перелік послуг, які Національна служба здоров’я буде замовляти у медзакладів і оплачувати для українців. З’явиться і “негативний” перелік – послуги, які не будуть входити в програму медичних гарантій.

У першій частині інтерв’ю голова Національної служби здоров’я України Олег Петренко розповів, що не буде покриватися програмою медичних гарантій в 2020 році, чому “Безкоштовна діагностика” не запустилася і які правила з’являться для українців в лікарнях.

Що  увійде в “негативний” перелік медичних послуг, скільки коштуватимуть пологи та скільки зароблятимуть лікарі з 2020 року читайте незабаром у другій частині інтерв’ю з Олегом Петренком.

У вас уже є “негативний” перелік послуг, який може бути запроваджено в 2020 році?

– Так. І ці послуги достатньо відомі – це і так звані послуги оздоровлення. Дуже багато медзакладів надають оздоровчий масаж, фізіотерапевтичні послуги, які мало мають відношення до лікування. Вони будуть поза пакетом медичних гарантій. Також це послуги сервісу, послуги з естетичної, косметологічної медицини, які не пов’язані з медичними проблемами. Не будуть входити стоматологія, ортодонтія. Проте екстрена стоматологічна допомога і стоматологічна допомога дітям будуть покриватися. Послуги, які не є критичними, будуть виключені з програми медичних гарантій. Цей негативний перелік буде уточнюватися з року в рік. Але все інше буде предметом регулювання програми медичних гарантій.

– Тобто всі інші послуги і операції будь-якого рівня складності, які стосуються життя, будуть у гарантованому пакеті послуг?

– Так. Особливо, що стосуються екстреної допомоги. Будь-яка планова спеціалізована допомога буде покриватися за рахунок програми медичних гарантій за направленням і екстрена без направлення. Проте враз з першого січня все не буде покрито. Чудес не буває. Це буде довгий процес. Якщо говорити про операцію, то в неї закладається і робота медпрацівників і ліки, передбачені національним переліком основних лікарських засобів.  Однак є дороговартісні ліки, які закуповуються централізовано, наприклад, для онкологічних захворювань.  Тоді вартість ліків може перевищувати розмір тарифу на покриття випадку лікування в стаціонарі. Це різноканальне забезпечення програми. Щось буде централізовано, хоча згодом рок за роком всі види послуг і їх складові поступово будуть ставати програмою медичних гарантій.

– Наприклад, людині потрібна корекція зору. Зір можна корегувати окулярами, лінзами, а можна зробити операцію. Але якщо пацієнт вирішить скористатися лазерною корекцією, каже про це лікарю і той дасть направлення – НСЗУ покриє операцію?

– Так, якщо ми зможемо законтрактувати заклади, які надають ці послуги за національним тарифом в межах державних і комунальних підприємств, приватних закладів, якщо ця послуга буде надаватися, то буде покрита за рахунок Національної служби здоров’я.

– Але ж таких операцій, які зможе оплатити НСЗУ, не може бути необмежена кількість?

– Припустимо, ми знаємо, що в Польщі одна лазерна корекція зору припадає на 1000 населення. В Україні точно не може бути більше. В межах нашого замовлення медичних послуг ми кажемо, що цього року можна зробити наприклад 500 лазерних корекцій в області за таким тарифом. Відповідно на цю кількість обсяг послуг і буде контрактуватися кожен заклад, який бажає і відповідає вимогам. Якщо ми законтрактуємо, то пацієнти в такому закладі отримають цю послугу безоплатно за направленням. Ми не втручаємося в медичний процес, але відповідаємо за те, щоб маршрут пацієнта реалізовувався відповідно до усталеної практики. Заклади, які звітуватимуть про більшу кількість, ми будемо перевіряти і вживати відповідні заходи. Людям, які потребують такої корекції (якщо ми її закупимо, і якщо така операція була в програмі медичних гарантій) зможуть отримати її безоплатно.

– Скільки Національна служба здоров’я платитиме лікарням за пологи?

– З пологами найлегша ситуація. Є, наприклад,  374 тисячі пологів за минулий рік в Україні. Це легко вирахувати бо це відбувалося в пологових будинках, або відділеннях. Якщо додати до розрахунків витрат медикаменти,як необхідну частину, то отримаємо тариф на пологи. Я не можу назвати його до моменту поки його не затверджено. Але він в межах 8000-9000 гривень. Ця цифра може корегуватися і буде законною, коли буде затверджена законом про державний бюджет у додатку “Програма медичних гарантій”, де будуть тарифи.

 Зараз фактично пологи не є безкоштовними. Чи не доведеться українцям, українкам доплачувати?

– Ні не доведеться. Якщо пологовий будинок, який укладе з нами договір буде брати доплату – це буде пряме порушення договору.  В тариф входить все. З вас не можуть брати ніяких додаткових оплат. Якщо буде по іншому люди зможуть з 2020 року про це заявити, скориставшись нашою гарячою лінією за номером 1677 чи подати заяву про вимагання коштів. Якщо такі випадки будуть задокументовані, то це стане підставою для перевірки, а за результатом – призупинення  чи навіть розірвання договору. Я не думаю, що хтось буде ризикувати втратити фінансування. В інших країнах, де почалася ця реформа, мало хто ризикував.

Такі речі як профогляди, медогляди і довідка для отримання водійських прав – вони будуть платними?

– Це є в постанові Кабінету міністрів, яка каже про платні послуги. Якщо людина сама вирішила купити зброю, а для цього потрібна медична довідка, її вона може отримати за офіційним тарифом. Якщо це огляд для водіїв, то це автотранспортне підприємство з лікарнею – некомерційним комунальним підприємством укладає договір і отримує ці послуги. Тобто всі види довідок, які здійснюються з ініціативи людини або роботодавця – за рахунок того, хто замовляє. Ми в межах програми медичних гарантій, цих послуг не замовляємо.

– А якщо людина приходить до свого сімейного лікаря і каже, що хоче пройти таких-то лікарів, щоб перевірити стан свого здоров’я, лікар дасть йому направлення?

– Ні. Моніторинг здоров’я належить до превентивної медицини, профілактичних оглядів на первинному рівні. Вони чітко регламентовані наказом МОЗ  №5о4 для різних вікових груп, для чоловіків і жінок: що є обов’язковим для скринінгу і в яких ситуаціях. Наприклад, якщо жінці після сорока треба зробити мамографію для оцінку ризику злоякісних утворень молочної залози – лікар це направлення  зробить і це буде частиною програми медичних гарантій. Якщо людина за власним бажанням хоче зробити МРТ всього тіла, то звісно це буде за її кошти.

– І ще щодо направлень. Якщо людина після інсульту відчуває погіршення вона має спочатку звернутися до сімейного лікаря, чи може звернутися до неврогола, який її лікував?

– В будь-якій цивілізованій країні це так і працює. Після виписки зі стаціонару людина, яка перенесла інсульт, отримує спостереження і  вторинну профілактику, реабілітацію і вона повертається до лікаря первинки під нагляд. Якщо погіршення стану загрожує життю, ви викликаєте швидку і допомога надається без будь-якого направлення. Якщо це погіршення стану в межах вашого спостереження лікарем первинки, після перенесеного інсульту, то це питання до лікаря первинки. Якщо лікар буде вважати за необхідне консультацію невролога, то він дасть направлення. Тоді ця консультація буде оплачена в межах медичних гарантій.

Як буде формуватися тариф на роботу спеціалізованих лікарів? Це буде тариф за прийом, за вилікуваний випадок?

– Це буде дуже по-різному. В перший рік реалізації програми медичних гарантій амбулаторні спеціалізовані послуги будуть оплачуватися за договором з НСЗУ за глобальною ставкою – тобто за визначений обсяг послуг сумарно на рік. В межах закладу, це буде обумовлена з керівником форма оплати праці конкретного лікаря.  Лікар, як і будь який фахівець, не повинен отримувати менше ніж мінімальна зарплата, але верхня межа – нічим не обмежена. Якщо у вас, як керівника, лікарі роблять свою роботу добре, у вас є пріоритетні послуги – ви можете лікувати інфаркт, інсульт, робити ендоскопічні дослідження, у вас є томограф – до вас ідуть люди. Якщо лікарю платять як і раніше 5000 грн, то він піде до конкурента який запропонує 50 тис., бо за ним будуть “йти” до лікарні пріоритетні послуги, які оплачуються за високим тарифом. Буде конкуренція за кращих фахівців. Ті лікарі, які професійно виконують свою роботу, які можуть виконувати роботу ефективніше – будуть предметом конкуренції між медзакладами. В новій системі лікар-професіонал зможе заробляти легально не заглядаючи в кишеню пацієнта. Звісно такими є не всі.

– А як щодо стаціонарного лікування, де в лікуванні одного пацієнта задіяно багато медпрацівників?

– В стаціонарі НСЗУ оплачує випадок лікування конкретного пацієнта. Це момент від госпіталізації до виписки. За цей випадок в заклад прийдуть кошти за тарифом. І в ньому будуть “закладені” хірург, анестезіолог, медсестра, лаборант, ліки та вироби медичного призначення. Чи можна вирахувати якийсь процент кожному? Тяжко. Відповідно будуть формуватися нові форми оплати праці, які будуть передбачені колективним договором. Але ми їх не встановлюємо.

– Вам лікарня дає дані про проведені операції, і ви надаєте їм кошти, які вони визначать?

– Ні, за кожен випадок лікування встановлений тариф. В залежності від кількості пролікованих випадків формується загальна сума оплати за місяць. Зараз у Полтавській області (пілотний регіон, – прим. ред) є частина, яка оплачується із загального (глобального) бюджету, який розраховується на історичних даних. Бо лікарня не може бути без грошей для забезпечення свого функціонування – тобто це частина “попередньої” оплати. Тобто частина історичного бюджету – 60% платиться як загальна сума. 40% з нього оплачується за випадок лікування:  у когось їх більше, у когось менше. Задача лікувати більше, швидше і якісніше. Заклади, які це робитимуть будуть успішними в новій системі. Ті, кого не обиратимуть пацієнти, де невисока якість – програють. Ми в НСЗУ завжди стоятимемо на стороні пацієнта, щоби він отримав безпечні послуги належної якості.

Наприклад, є дві районні лікарні, два відділення ЛОР, однакове населення, припустимо 40 тис. людей. І в тому відділенні п’ять лікарів, і в іншому.  Зараз вони отримують однакову субвенцію. Тільки в першому зробили 100 операцій в місяць, в іншому – 20.  Де має збільшитися оплата? Якщо пацієнт е до лікаря з направленням і знає, що в першій лікарні це роблять якісніше, то він туди і піде. Раніше обидві лікарні отримували однакові кошти, тепер перша буде отримувати більше, ніж друга. І керівник закладу буде змінювати систему оплати праці, в тому числі може прив’язати заробітну плату хірургів, які надають більше якісних послуг, до якихось показників, в тому числі виконаних операцій.

– Але не завжди кількість операцій це про якість.  Що є пролікованим випадком і як пацієнт може давати відгук про своє лікування НСЗУ?

– Часто якість в медицині пов’язана з кількістю. Чим більше виконує послуг той чи інший фахівець, тим більш кваліфікованим він стає. Наприклад, для пологів Всесвітня організація охорони здоров’я встановила 500+ в рік в конкретному закладі як межу коли можна забезпечити якість і безпеку для жінки і немовляти. Якщо заклад і команда, яка працює над пологами, робить менше, то вони ставлять питання про безпеку, тому що не підтримується кваліфікація фахівця надавати допомогу в цьому випадку.

Будуть спеціальні індикатори. Наприклад, для госпіталізації є  такий показник як повторна госпіталізація протягом 30 днів. Якщо пацієнт пролікувався і його виписали – він повинен одужати. Якщо пацієнта після виписки госпіталізували повторно через це саме захворювання протягом 30 днів, значить щось було не так. Ці критерії будуть представляти матрицю показників, які ми будемо прописувати в договорах. Коли повторних госпіталізацій більше, ускладнень більше ніж в середньому і так далі – ми почнемо з’ясовувати, чому медзаклад не відповідає стандартам. Тому зв’язок буде, якщо ми будемо отримувати інформацію, в тому числі від пацієнтів. Зараз пацієнти первинки зв’язуються з нами кожен день. Дзвонять, пишуть листи. Скаржаться, що там не прийняв лікар, не підписав декларацію, там відмовили в чомусь, десь не надали ЕКГ, там направили на платний аналіз. З нами кожного дня зв’язуються. І ми кожен день на це реагуємо.

 Припустимо, існує такий медзаклад, який надає менше послуг і відповідно отримує менше фінансування. Що на такий медзаклад очікує, його можуть закрити?

– Я не знаю, що вирішить власник (відповідний орган місцевого самоврядування), бо нам заклади не належать. Заклад у власності місцевої громади, його власником є органи місцевого самоврядування – місто, область, район. Якщо туди не ходять пацієнти, якщо заклад не виконує необхідний об’єм послуг, то може варто подумати про те, чи ті він послуги надає? Його можна перепрофілювати, оптимізувати. Закрити – це складне  рішення, але це рішення власника. Якщо власник місцева громада – люди обрали депутатів. Депутати дбають про вас – вони будуть думати, яким чином забезпечити вашу потребу в медичних послугах. А ми ці послуги, які люди отримуватимуть у конкретному закладі, оплатимо. Якщо цей заклад величезний, а послуг надають мало, тоді власнику треба приймати рішення. Зазвичай починають зі зміни керівника. Можливо, він не може забезпечити стратегічної оптимізації закладі, господарює неефективно, не забезпечений обладнанням та фахівцями. Ми не відкриваємо і не закриваємо лікарні – ми оплачуємо в інтересах пацієнтів надані їм послуги безпечні і належної якості.

– Яке місце приватних медзакладів у медреформі?

– Таке ж як і у реформі на первинці. Будь-який надавач послуг, будь-якої форми власності, якщо його влаштовують тарифи і він згоден працювати на тих умовах, які пропонує НСЗУ, він може увійти у і працювати. Ми купуємо дуже багато послуг, як “гуртовий” закупівельник, тож і тариф буде відповідний.

– Оскільки найближчим часом склад уряду може змінитися і позиція нового президента не досить зрозуміла щодо медреформи, які у вас очікування? Можливо, ви вже спілкувалися з кимось із команди президента?

– Ми постійно спілкуємося. Національна служба здоров’я є аполітичною, технократичною структурою, яка реалізує політику. Ми виконуємо закон, готуємо команду, працюємо над тим, щоб система стала пацієнтоорієнтованою. Я не бачу підстав вважати, що може бути якась проблема. Ми працюємо за законом, над його реалізацією. Якщо будуть виникати якісь нові обставини, то ми будемо реагувати відповідно. Зараз ніяких підстав вважати, що може бути якась зворотна дія немає. Не думаю, що хто небудь за результатами нашої роботи на первинці та з Доступними ліками наважиться на крок назад. Це буде неправильно. Тепер шанс доєднатися до цивілізованої системи фінансування є у лікарень. Його точно не можна втратити.